دریافت ارز مسافرتی

تغییرات غیرقابل‌پیش‌بینی قیمت ارز یکی از بزرگ‌ترین موانع سفر خارجی برای بسیاری از افراد است. البته برای مسافرانی که آشنایی چندانی با ارز مسافرتی ندارند، اختلاف قیمت آن با ارز بازار آزاد را نمی‌دانند و روش‌های تهیه آن را نمی‌شناسند. اگر برای سفر بعدی به‌دنبال خرید ارزهای خارجی ارزان هستید، در این مقاله سیر تا پیاز شرایط و مراحل جدید و به‌روز دریافت این کمک‌هزینه سفر را بیان کرده‌ایم.

ارز مسافرتی چیست؟

ارز مسافرتی نوعی ارز دولتی و کمک‌هزینه سفر به کشورهای خارجی است و سالی یک مرتبه به همه افرادی که می‌خواهند به کشورهای خارجی سفر کنند تعلق می‌گیرد. براساس مصوبه بانک مرکزی، این ارز دولتی نسبت به ارز بازار آزاد قیمت کمتری دارد و مسافران می‌توانند بعد از خرید بلیط هواپیمای خارجی، از طریق سامانه خرید آنلاین ارز مسافرتی برای دریافت آن اقدام کنند یا برای دریافت حواله به بانک‌های معینی سر بزنند. دقت کنید ارائه مدارک سفر مانند بلیط و زمان خروج از کشور برای دریافت این ارز الزامی است. شاید بپرسید این ارز چه تفاوتی با سایر ارزهای دولتی، مثل ارز دانشجویی، دارد؟!

سهمیه ارز مسافرتی ۱۴۰۲ برای هر نفر چقدر است؟

با توجه به اقدامات انجام‌شده جهت کنترل نوسانات بازار ارز، سهمیه این ارز دولتی برای هر مسافر با ویزای گردشگری یا مسافرتی یک سقف حداکثری دارد و بیش از یک بار در سال اعطا نمی‌شود. بعد از چندین مرحله کاهش سقف سهمیه ارز مسافرتی طی سال‌های گذشته، در سال ۱۴۰۲ این مبلغ برای سفرهای مختلف به شیوه زیر در اختیار مسافران قرار می‌گیرد:

  • برای سفرهای هوایی به کشورهای خارجی با ویزا ۵۰۰ یورو است.
  • برای سفرهای ریلی و زمینی به کشورهای خارجی ۳۰۰ یورو است.

این در حالی است که تا قبل از فروردین‌ماه ۱۴۰۲، مسافران می‌توانستند تا سقف ۵ هزار یورو ارز مسافرتی از صرافی‌ها دریافت کنند، فارغ از اینکه قصد سفر به کدام کشور خارجی را دارند، از چه راهی سفر می‌کنند و چه هدفی از سفر دارند!

با توجه به اختلاف سهمیه ارز سفر به کشورهای خارجی با ویزا و بدون ویزا و امکان پرداخت این سهمیه تنها یک بار در سال، اگر در یک سال قصد هر دو نوع سفر را دارید، بهتر است این سهمیه را در سفرهای زمینی یا سفر به کشورهای بدون ویزا خرج نکنید و آن را برای سفر به کشورهای نیازمند به دریافت ویزا نگه دارید. همان‌طور که در بخش بعد می‌خوانید، قیمت این ارز دولتی و ارز بازار آزاد اختلاف قابل‌توجهی دارند!

برای دریافت ارز مسافرتی چه مدارکی لازم است؟

مهم‌ترین چیزی که باید بدانید و بسیار دقت کنید، مدارکی است که زمان درخواست ارز مسافرتی ۱۴۰۲ باید همراه داشته باشید. در ادامه فهرست این مدارک را برای شما آماده کرده‌ایم.

  • اصل و کپی گذرنامه‌ ایرانی شخص: برای دریافت ارز مسافرتی حتما باید گذرنامه شما حداقل به مدت ۶ماه اعتبار داشته باشد.
  • ارائه اصل و کپی بلیط هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی: دقت داشته باشید اگر بلیط خود را به صورت اینترنتی خریده‌اید، کد رهگیری، اطلاعات شرکت صادرکننده بلیط و تاریخ و زمان خرید روی آن نوشته شده باشد.
  • ارائه اصل و کپی کارت ملی
  • ارائه رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور: هر بار می‌خواهید از کشور خارج شوید، باید مبلغی تحت عنوان عوارض خروج از کشور بپردازید. این مبلغ بستگی به این که چندمین سفر خارجی شماست، متفاوت است.
  • ارائه اصل و کپی ویزا: البته درصورتی که قصد سفر به کشورهای نیازمند ویزا را دارید.
  • تکمیل فرم درخواست ارز: توجه داشته باشید باید این فرم را در کمال دقت پر کنید، چون اگر اشتباهی در آن باشد یا ناقص باقی بماند، برایتان مشکل‌ساز خواهد شد.
  • پرداخت مبلغ ریالی مبادلاتی روز ارز درخواستی و تحویل رسید آن: امکان دارد صرافی‌های دولتی علاوه بر مبلغ روز ارز درخواستی، مبلغی هم به عنوان کارمزد فروش آن ارز از شما دریافت کنند.
  • شماره موبایل و حساب بانکی معتبر: شماره تماسی و حساب بانکی که به صرافی دولتی اعلام می‌کنید، باید دقیقا به نام خودتان باشد.

از کجا ارز مسافرتی بگیرید؟

قبلا بانک مرکزی اعلام کرده بود که ارز مسافرتی فقط با ثبت نام در «سامانه برخط مرکز مبادلات ارز و طلای ایران» به متقاضیان تعلق می‌گیرد؛ اما بنابر آخرین بررسی‌ها، این موضوع دیگر اجباری نیست و می‌توان با مراجعه به شعبه‌های مختلف بانک‌های عامل، مدارک لازم برای دریافت حواله ارزی خود را تحویل داد.

همچنین این نکته را هم بگوییم که بنابر قوانین بانک مرکزی، وجه نقد ارزی فقط در فرودگاه و پشت گیت خروجی به مسافران تحویل داده می‌شود. پس بهتر است برای دریافت ارز مسافرتی، پیش از سفر به بانک‌های عامل مراجعه کنید و فقط به ثبت نام در صرافی بسنده نکنید.

چه زمانی برای دریافت و پرداخت ارز مسافرتی اقدام کنید؟

یادتان باشد مسافران حداکثر از ۷ روز قبل پرواز خارجی خود می‌توانند برای ثبت نام و ارائه مدارک خود برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنند. اگر قبل از پرواز این ارز را دریافت نکنید، نمی‌توانید بعد از برگشت از سفر خارجی برای دریافت آن به مراکز مجاز مراجعه کنید.

بنابراین توصیه می‌کنیم حتما در همین بازه زمانی برای دریافت ارز اقدام کنید. همچنین برای دریافت ارز، ساعت پرواز را در نظر داشته باشید.

111

فهرست مطالب

بحث و گفتگو

اولین نظر دهنده باشید “دریافت ارز مسافرتی”